درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی ستون فقرات
فیزیوتراپی ستون فقرات
جولای 18, 2022
عوارض اختلال عملکرد عضلات کف لگن
عوارض اختلال عملکرد عضلات کف لگن
آگوست 8, 2022
درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی کف لگن

درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی کف لگن

درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی کف لگن یکی از خدماتی است که متخصصان فیزیوتراپی در این حوزه ارائه می دهند و بسیار موفقیت آمیز است.

کف لگن چیست؟
کف لگن یک بانوج از عضلات است که از اندام های لگنی (مثانه و مجرای ادرار، راست روده و در زنان واژن و رحم) حمایت می کند. ماهیچه ها از ساکروم (یا استخوان دم) تا استخوان شرمگاهی در جلوی شکم گسترش می یابند.

ضعیف شدن عضلات کف لگن ممکن است با موارد زیر رخ دهد:

  • صدمات وارده در دوران بارداری و زایمان
  • جراحی لگن
  • افزایش سن
  • افزایش فشار مزمن در کف لگن
  • اضافه وزن 
  • سرفه های مزمن
  • زور زدن مزمن و بلند کردن اجسام سنگین

ضعف عضلات کف لگن در زنان به طور بالقوه می تواند باعث ایجاد و بدتر شدن مشکلات زیر شود:

  • بی اختیاری استرسی ادرار
  • بی اختیاری ادرار فوری
  • افتادگی اندام لگن
  • کاهش احساس جنسی یا احساس شلی واژن با مقاربت

درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی کف لگن با تقویت ماهیچه هایی که از مثانه و مجرای ادرار حمایت می کنند، می تواند مشکلات ناشی از نشت ناشی از افزایش فشار در شکم (بی اختیاری استرسی ادرار) را درمان کند. هم تمرینات منظم کف لگن و هم استفاده از انقباض کف لگن در زمان سرفه یا سایر محرک‌های بی‌اختیاری استرسی می‌تواند به طور قابل توجهی نشت را کاهش دهد. در برخی از زنان این امر می تواند نیاز به درمان جراحی را برای بی اختیاری استرسی به تاخیر بیاندازد یا از آن جلوگیری کند.

فیزیوتراپی کف لگن

تقویت عضلات کف لگن با تمرینات کف لگن (PFE) یا فیزیوتراپی در درمان بی اختیاری فوری و همچنین بی اختیاری استرسی بسیار مفید است.

ورزش عضلات کف لگن در برنامه درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی کف لگن آنها را تقویت می کند و کنترل مثانه را بهبود می بخشد. بسیار مهم است که عضلات صحیح شناسایی و تقویت شوند. اینها همان عضلاتی هستند که برای جلوگیری از عبور باد یا توقف جریان ادرار در وسط جریان استفاده می شوند (اگرچه این کار به طور منظم توصیه نمی شود – فقط به عنوان تکنیکی برای اطمینان از انقباض صحیح عضلات). بسیاری از افراد در تشخیص عضلات کف لگن خود مشکل دارند زیرا در خارج قابل مشاهده نیستند. اینجاست که یک جلسه با یک فیزیوتراپیست کف لگن یا خودداری می‌تواند تکنیک انقباض کف لگن را بهبود بخشد و یک برنامه فردی ایجاد کند.
دو نوع تمرین مختلف برای تقویت انواع فیبرهای عضلانی در کف لگن (انقباض سریع عضلانی در مقابل فیبرهای انقباض عضلانی آهسته) آموزش داده می شود.

معمولاً حدود ۶ تا ۸ هفته انجام منظم فیزیوتراپی کف لگن همراه با بازآموزی مثانه طول می کشد تا شاهد بهبود علائم با دوره های نشت کمتر و فوریت و تکرر ادرار کمتر باشیم. در حالی که برخی از افراد ممکن است طی چند هفته شاهد بهبودی باشند، بهبود کنترل مثانه ممکن است ۳ ماه یا بیشتر طول بکشد.

 

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی کف لگن – فیزیوتراپی در پیروزی – فیزیوتراپی در یوسف آباد – درمان بی اختیاری ادرار با فیزیوتراپی